2012年3月7日 星期三

Wuthering heights




很早以前就聽過這首歌,當時聽的是Kate Bush版本。那時候對這首歌只是聽聽,沒仔細看它的歌詞,Kate Bush尖銳又有點神經質的聲音讓我很難深入去聽她在唱些什麼。不過雖說如此她的弦律總是讓人難忘。這幾天剛好聽到Hayley的版本,於是我終於仔細聽、看歌詞到底在寫些什麼,沒想到這一看歌詞,原來是這樣啊!


這首歌歌名是:Wuthering hights 怒吼的高地??我恍然大悟,原來是咆哮山莊啊!實在不能怪我不知道咆哮山莊的英文名字,畢竟當時是很年青時看的書。咆哮山莊應該算是我看的第一本西洋文學(當然小時候看的那些改編給小朋友看的不算),國中時第一次接觸的西洋文學作品,從那時開始不少的西洋文學作品陪伴我青澀的歲月。咆哮山莊畢竟是第一本,所以相當的喜歡,當年國中的日子總覺得挺灰暗的,家人的壓力和學校裡無形的競爭,再加上年輕不懂交際的自己,用冷漠表情來逃避現實、用高傲的眼神來掩飾自卑,總是想逃離一切,現在想起來會覺得有點可笑、但多少也帶點悲傷。


咆哮山莊很灰暗,Heathcliff對Catherine的愛情很悲情、很暴力、很執著、很變態,完全觸動我年青時的心態,最後Heathcliff瘋魔時到死亡的那一段是我最愛的一段。這本書如果是現在的我來看不見得會喜歡它,因為它從頭到尾描寫的情境很能呼應我年青不安的心,於是這本書就成了我的愛書之一!記得數年前到大英國協旅遊,曾到威爾斯的某荒地的一間小屋聽當地耆老說故事,我不記得是在那兒只是那裡的景像完全符合我心中的咆哮山莊的感覺啊!


下面是Wuthering heights的歌詞,看過咆哮山莊的人應該會很有感覺,看完歌詞後我又找了Kate Bush的版本,才覺得這首歌還是適合她唱啊!

Out on the wiley, windy moors
We'd roll and fall in green.
You had a temper like my jealousy:
Too hot, too greedy.
How could you leave me,
When I needed to possess you?
I hated you. I loved you, too.

Bad dreams in the night.
They told me I was going to lose the fight,
Leave behind my wuthering, wuthering
Wuthering Heights.

Heathcliff, it's me-Cathy.
Come home. I'm so cold!
Let me in-a-your window.
Heathcliff, it's me-Cathy.
Come home. I'm so cold!
Let me in-a-your window.

Ooh, it gets dark! It gets lonely,
On the other side from you.
I pine a lot. I find the lot
Falls through without you.
I'm coming back, love.
Cruel Heathcliff, my one dream,
My only master.

Too long I roam in the night.
I'm coming back to his side, to put it right.
I'm coming home to wuthering, wuthering,
Wuthering Heights,

Heathcliff, it's me-Cathy.
Come home. I'm so cold!
Let me in-a-your window.
Heathcliff, it's me-Cathy.
Come home. I'm so cold!
Let me in-a-your window.

Ooh! Let me have it.
Let me grab your soul away.
Ooh! Let me have it.
Let me grab your soul away.
You know it's me-Cathy!

Heathcliff, it's me-Cathy.
Come home. I'm so cold!
Let me in-a-your window.
Heathcliff, it's me-Cathy.
Come home. I'm so cold!
Let me in-a-your window.

Heathcliff, it's me-Cathy.
Come home. I'm so cold!







沒有留言:

張貼留言